W zamierzchłych czasach tam, gdzie nie było mostów, ludzie pokonywali rzeki w inny sposób - budując tymczasowe kładki czy szukając brodów. Czasem brody były na tyle trwałe i wygodne, że w ich okolicy powstawały duże ośrodki miejskie, co pozostało w ich nazwach Frankfurt, Klagenfurt, Erfurt (Furt - z niem. bród).
Innym sposobem na pokonanie wody była przeprawa promowa. Jedna z takich przepraw działała w XIX wieku przy ulicy Marynarskiej. Ulica ta - w czasach niemieckich zwana Uferweg - spełniała rolę dwojaką. Była zarówno dogodnym dojściem do Brdy jak i prowadziła wprost do przewoźnika, dzięki któremu w łatwy sposób można było dotrzeć do Skrzetuska i Bartodziei Wielkich.
Na przestrzeni lat domy przy ulicy Marynarskiej zamieszkiwało od sześciu do kilkunastu osób.
W 1966 roku rozpoczęto budowę Mostu Pomorskiego. Dziś kilkanaście metrów od dawnej przeprawy promowej znajduje się przystanek tramwaju wodnego. Po dawnej ulicy i jej zabudowaniach nie ma żadnego śladu - poza tymi na mapach.
Na żółto zaznaczono koniec ulicy Marynarskiej, na czerwono przystanek tramwaju, na niebiesko - orientacyjny przebieg ulicy Marynarskiej.
źródła map:
Pharus Plan Bromber 1908
Plan Bydgoszczy 1933
staremapy.bydgoszcz.pl - zdjęcie lotnicze 1944
maps.google.com - zdjęcie współczesne
Bądź na bieżąco dzięki facebookowi
Zostały jeszcze ślady w pamięci.
OdpowiedzUsuńW latach 70. na Marynarskiej mieszkały jeszcze dwie rodziny. My mieszkaliśmy tam do 1976 r. :) Wujostwo trochę dłużej.
... mogę jeszcze powiedzieć, że żyje człowiek, który się na Marynarskiej urodził - w 1941 r.
OdpowiedzUsuńA jakże, planuję rozmowę.