poniedziałek, 10 lutego 2014

Bydgoski Dworzec Główny

Krótka historia bydgoskiego dworca w obrazkach

Kliknij na obrazek aby powiększyć


Pierwszy budynek dworca otwarty 25 lipca 1851. 
W uroczystości brał udział król Prus Wilhelm IV. 
Ciekawym akcentem tej uroczystości był występ 
śpiewającego po polsku zespołu ludowego z Kujaw.

Już 10 lat później konieczna okazała się być rozbudowa gmachu
dworca na potrzeby Kolei Warszawsko-Bydgoskiej.



Obok zlokalizowano skwer dworcowy o powierzchni 0,4 hektara.

Niedługo potem, bo w 1870 roku,
potrzebna była kolejna rozbudowa.
Zbudowano równoległy budynek tzw.
 dworzec zewnętrzny, z kasami biletowymi,
 przejściami podziemnymi i odprawą bagażu.
Budynek starego dworca, tzw. wewnętrzny,
przeznaczono na restaurację, administrację
 i poczekalnię.
Tu widać oba dworce - wewnętrzny i zewnętrzny.

Dworzec zewnętrzny.
W 1888 dworzec połączono z centrum miasta
 tramwajem konnym, od 1896 elektrycznym.
Tutaj tramwaj przed dworcem w 1917 roku.

W 1910 roku dworzec spłonął. W 1915 ukończono jego
odbudowę w formie widocznej na zdjęciu.
 Bliźniacze budynki znajdują się na Kapuściskach -
Zespół Szkół Chemicznych -
oraz w niemieckim Görlitz,
gdzie nadal spełnia funkcję dworcową.

Wnętrze dworca w 1915 roku, krótko po odbudowie

Lata okupacji














Parowóz na dworcu krótko po wojnie.

Lata '50

W 1968 dworzec przebudowano i nadano mu współczesny wygląd.
Wygląd dworca dziś.



Ostateczny projekt dworca zewnętrznego.


Rewitalizacji ma się też doczekać dworzec wewnętrzny.


Dworzec wewnętrzny dziś.


Szczególnie efektownie wyglądać ma nocą.




/źródła zdjęć:
radiopik.pl
skyscrapercity.com - użytkownicy Sebol92, koziol, Andbyd
fotopolska.eu
mmbydgoszcz.pl

Bądź na bieżąco dzięki facebookowi

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz